Gisteren hebben de kinderen het werkboekje van aardrijkskunde en een kopie van de samenvatting van hoofdstuk 1 meegekregen. Op de kopie staat de datum van de toets, maandag 1 september. De kinderen moeten die dag het werkboekje weer mee terug naar school nemen. Ik geef als tip om samen met uw zoon of dochter een vaste plek af te spreken waar hij of zij het 'huiswerk' altijd neerlegt. Zo raakt het niet zoek en kan het op de juiste dag weer mee terug naar school.
Het leren voor een toets is nieuw voor de kinderen van groep. Ze denken al gauw dat ze iets moeten opschrijven of opdrachten moeten maken. Dit is niet de bedoeling! De gemaakte opdrachten van hoofdstuk 1 kunnen ze bekijken/doorlezen waardoor ze weer weten waar die les over ging. De samenvatting lezen ze een paar keer door en u kunt hierbij 'overhoren'. In plaats van vragen halen uit de samenvatting kunt u ook uw zoon of dochter laten vertellen waar elke les over ging. En vraag hierbij door. Zo ontstaat er een gesprekje en dit onthouden de kinderen vaak beter dan alleen de tekst heel vaak doorlezen. Elke dag even kort 'leren' heeft meer effect dan 1 dag van te voren heel lang.
Bij aardrijkskunde leren de kinderen niet echt feiten uit hun hoofd (wat bij geschiedenis wat meer het geval is), maar moeten zij in de toets hun kennis gaan toepassen. Denk hierbij aan routes op een kaart tekenen, het bos donkergroen kleuren, opschrijven hoeveel kruispunten Jantje tegenkomt. Dit hoofdstuk staat "de kaart" centraal. Waarom is een kaart handig? Wat staat er wel of juist niet op een kaart? Wat betekenen bepaalde tekens? Is alles kleiner of groter in het echt?
De kinderen hebben altijd bij aardrijkskunde en geschiedenis na 3 lessen (1 hoofdstuk) een toets. Deze volgt altijd precies één week na les 3. Biologie heeft 4 lessen in één hoofdstuk en deze toets volgt dan ook precies één week na les 4. Dit betekent in de praktijk dat ze bijna wekelijks een toets hebben. We beginnen bij aardrijkskunde, dan door met geschiedenis en dan biologie en dan weer aardrijkskunde enz. Ze krijgen altijd hun werkboekje en samenvatting mee. Bij biologie zit er zelfs een vragenblad bij voor ouders om makkelijker te kunnen overhoren. De vragen in de toets zijn zowel letterlijk als inzichtelijk. Kinderen kunnen nog zo goed geleerd hebben, als ze de vragen niet goed lezen geven ze misschien de verkeerde antwoorden. Ook moeten ze verbanden kunnen leggen. Zo kan het hoofdstuk gaan over insecten. In het hoofdstuk hebben ze als voorbeeld de wesp gebruikt. Dan kan het in de toets zijn dat ze een voorbeeld gebruiken van een ander insect. Uw zoon of dochter moet dan wel de link kunnen leggen.
Ik hoop dat u na dit berichtje een beetje weet wat er van de kinderen en/of van u wordt verwacht. Mochten er toch vragen zijn, dan hoor ik het graag.
Veel succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten