woensdag 20 augustus 2014

Klokkijken

Vandaag hebben we een les gehad over klokkijken. We hebben eerst de hele en de halve uren en de kwartieren herhaald. Dit hebben de kinderen in groep 4 geleerd. We kwamen erachter dat best veel kinderen niet meer precies wisten hoe het nou ook alweer zat met die kwartieren. We hebben hier de hele les aandacht aan geschonken. Na de les gaven enkele kinderen aan dat ze wel wat extra hulp konden gebruiken. Ik heb voor de kinderen de website http://www.dadsproject.com/klokkijken/klokkijken.php op het bord geschreven en laat hen morgen zien hoe ze op deze website kunnen oefenen. Verder ga ik het klokkijken vaker terug laten komen dan de methode aangeeft.

Het zou fijn zijn als de kinderen thuis ook geholpen worden met het klokkijken. Dit kan al op een simpele manier door alleen al de tijden af en toe te benoemen of aan hen te vragen. Ook geef ik de tip om de kinderen elke dag een horloge om te laten doen. Je merkt dat de kinderen die wel een horloge dragen, meer betrokken zijn bij de tijden dan kinderen zonder horloge. Morgen leg ik oefenwerkbladen neer die de kinderen mee naar huis mogen nemen om nog eens extra te oefenen.

Ik hoop dat alle kinderen de hele en de halve uren en de kwartieren zich weer eigen gaan maken zodat we hier op school verder kunnen met het klokkijken met tijden als  5 over..., 10 over...., 10 voor half..., 5 voor half..., 5 over half..., 10 over half...., 10 voor..., 5 voor... en zelfs op de minuut precies. Ook betekent klokkijken in groep 5 het digitaal leren klokkijken. Het zou jammer zijn als uw zoon of dochter al meteen met een "achterstand" start.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten